Social media was in 2020 belangrijker dan ooit. De corona-pandemie heeft een enorme impact op de ontwikkeling van ons vakgebied. Kwaliteit gaat voor kwantiteit en stories zijn het nieuwe standaard geworden. Benieuwd wat we in 2021 veel gaan zien? Lees dan snel verder.
Video-content
Ongeacht het platform of formaat, video-content wordt groot in 2021! Van YouTube, tot Instagram Reels en TikTok. Er zijn allerlei vormen van video-content. Het belangrijkste voor een succesvolle video is om in de huid te kruipen van jouw doelgroep. Wat spreekt aan? Waarmee val je op? Maak eerst een plan en ga dan creatief aan de slag.
Inspiratie nodig voor IG Reels? 👑 Leonie Hanne is volgens ons de ‘Queen of Instagram Reels’ op het gebied van fashion. https://www.instagram.com/reel/CFNPd9jKtfr/
Check hier onze video over het gebruik van Instagram Reels: https://www.instagram.com/tv/CD00L1_DnRm/
Van promotie naar verbinding
Gebruik social media niet meer alleen om je merk te promoten. Zet het marketingmiddel in om jouw klant met je merk te verbinden. Sinds de corona-pandemie verloopt veel communicatie online en is het ontvangen van klanten niet meer vanzelfsprekend. Je moet dus op zoek gaan naar een andere manier om hun aandacht te trekken, en nog belangrijker; dit ook vasthouden. Zorg ervoor dat jouw (potentiële) klant zich verbonden voelt met het merk en raak ze niet kwijt! Hoe je dit doet? Creativiteit is cruciaal om online impact te maken.
Qua marketing en communicatie is er een verschuiving te zien van product- of aanbodgericht naar de ‘why’ van de organisatie en duurzaamheid. Deze manier van communiceren zien we in diverse content vormen terug, denk aan pakkende video’s, inspirerende interviews, Instagram TV, Instagram Reels, eigen branded GIF’s en persoonlijke fotografie.
Ook de meme-culture wordt in 2021 alsmaar groter. Met memes worden online grappige afbeelding geplaatst die vaak als herkenbaar worden gezien. Een pakkende meme kan veel worden gedeeld. Ga voor content waarmee je een verhaal kunt vertellen en wat bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf.
Wil je eigen branded GIF’s? Dat kunnen we voor je regelen! Lees hier meer over de mogelijkheden en kosten.
Houd nieuwe functies in de gaten
Instagram Reels, Instagram Gids, een groot aanbod filters, online shopping, stories op LinkedIn… Elk jaar bieden alle social media kanalen veel nieuwe functies aan. Zorg dat je deze functies in de gaten houdt en speel er snel op in. Waarom? Het social media platform wil dat de nieuwe functie succesvol wordt, daarom plaatst het algoritme je hoger in de tijdlijn van gebruikers. Hierdoor heb je dus meer kans op een groot bereik. En daarnaast is het als bedrijf natuurlijk altijd goed om voorop te lopen.
Volg ons op Instagram! Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste functies, trends en handige how-to video's.
E-commerce tools
2020 was het jaar waarin Instagram een digitale shop maakte voor merken. Hierdoor kan de consument gemakkelijk het aanbod van winkels ontdekken en een aankoop doen. Inmiddels biedt Instagram verschillende opties om het bestelproces te verbeteren. We verwachten dat deze trend zich in 2021 verder uitrolt. Zo is er al bekend gemaakt dat het binnenkort ook mogelijk is om producten te taggen in een Instagram Reel.
Wil je ook meer uit social media halen in 2021?
Maak een plan en investeer in jezelf! Stuur ons gerust een berichtje als je wel wat hulp kunt gebruiken. Van content creatie tot 1-op-1 advies en het volledige social media beheer: wij doen niets liever dan samen bouwen aan een merk.
Liever zelf aan de slag, maar wil je hierin wel onze kennis meenemen? Volg dan onze online social media cursus! Klik hier voor meer informatie: https://thesocialroutine-cursussen.nl/