Social media marketing is continu in ontwikkeling. In onze rubriek 'Let's Chat!' gaan we in gesprek met ondernemers en social media experts. Hoe zetten zij social media in? Wat zijn hun leerlessen? En wat kunnen we van de experts leren? In dit artikel deelt social media expert Anika Zwinkels haar visie op een aantal trends en ontwikkelingen die we komend jaar gaan zien.
Wat is de grootste content trend in 2023?
Daar is ‘ie weer: video content. Dit staat ieder jaar in het lijstje van trends, maar het gaat vooral om de manier van video, dat verandert continu. Video content wordt ieder jaar korter. Op Instagram en TikTok het liefst niet langer dan 10 seconden en gefilmd met een telefoon. Dat komt authentiek over, nog iets waar social media gebruikers naar verlangen.
Waar liggen de grootste kansen op social media voor bedrijven?
Personeelstekort is een veelbesproken onderwerp in 2022. Die tekorten zullen in 2023 blijven, als bedrijf kun je het verschil maken in de werving van nieuw personeel. Social media speelt daarin een grote rol. Alleen een vacature delen heeft niet zoveel zin. Het is voor potentiële werknemers belangrijk dat ze echt de sfeer proeven binnen een bedrijf. Ook wel ‘employer branding’ genoemd. Sinds de start van The Social Routine is dit een belangrijk onderwerp geweest binnen ons bedrijf. Het resultaat is dat we iedere maand een aantal open sollicitaties krijgen. Een luxe positie in deze tijd, maar wel één die we zelf gecreëerd hebben. Op Instagram krijgen de volgers dagelijks een kijkje in ons (werk)leven. Je kunt zien hoe we lunchen, welke klanten we bezoeken, welke taken we op een dag doen en dat we veel met elkaar lachen. Dat zorgt ervoor dat we veel zichtbaar zijn en mensen enthousiast raken over de sfeer op ons kantoor. Ik denk dat veel bedrijven hierin nog stappen kunnen maken. Employer branding zet je niet ‘even’ in zodra je een vacature hebt. Het is een continu proces en heeft ook tijd nodig voordat je resultaat ziet.
Komen er nog nieuwe functies op Instagram?
Instagram komt altijd met nieuwe functies. De meest opvallende die eraan zit te komen vind ik de functie: IG Candid. Volledig gekopieerd van de social media app BeReal. Deze app maakte in 2022 zijn doorbraak. Dagelijks krijg je op een willekeurig tijdstip een melding dat je op dat moment een foto moet maken. Hierdoor kunnen volgers zien waar je op dat moment bent en wat je aan het doen bent. Ook TikTok gaat de functie kopiëren. Ik verwacht dat dit ook het einde betekent van BeReal. Ik heb het afgelopen jaar vrijwel geen ontwikkelingen gezien in de app, het wordt moeilijk om te gaan concurreren met Meta en TikTok.
Verder zullen we aankomend jaar de functie 'Notes' krijgen. Dat werkt een beetje zoals Twitter. Je kunt een kort bericht van maximaal 60 tekens naar bepaalde mensen sturen. Je note zal 24 uur lang bovenaan hun inbox verschijnen.
Ook is Instagram al aan het testen met groepsprofielen. Je kunt dan met een groep vrienden een pagina starten waar iedereen content in kan delen.
Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe Instagram updates? Volg ons dan op... Instagram! 😉 @thesocialroutine
TikTok is veel in opspraak. Hoe zie jij de toekomst van dit platform?
Ondanks alle negatieve aandacht voor de app, zie je dat de populariteit van TikTok blijft toenemen. Ik zie de app niet ineens verdwijnen. Ik verwacht ook in 2023 een flinke groei.
Wordt TikTok daardoor ook interessanter voor bedrijven?
Absoluut. 22 procent van de gebruikers is inmiddels tussen de 35 en 44 jaar oud. Dat betekent dat de doelgroep op het platform breder wordt. TikTok vraagt wel om een compleet andere social media strategie dan veel bedrijven gewend zijn. En voor wie denkt dat op TikTok alleen maar dansjes staan, die tijd is echt voorbij. TikTok is voor veel gebruikers een soort Google 2.0 geworden. Gebruikers zoeken via hashtags naar leuke restaurants, handige hacks, cadeau ideeën en leuke plekken in Nederland. Voor veel bedrijven dus super interessant! Ook voor werving van personeel wordt TikTok steeds vaker ingezet.
Eén ding is duidelijk: social media blijft altijd veranderen. 2022 was het jaar van authenticiteit en herkenbaarheid. We zeiden hallo tegen BeReal en gedag tegen filters. Als social media bureau volgen we de trends op de voet. Wil je een keer met ons sparren of liever je social media activiteiten door ons laten uitvoeren? Stuur ons gerust een bericht, we denken graag met je mee!
hallo@thesocialroutine.nl
0174 - 25 72 27