De ontwikkelingen in social media gaan razendsnel. In 2021 hebben we de opkomst van Clubhouse gezien, de populariteit van podcasts en videocontent nam enorm toe en TikTok mag zich wel als winnaar van 2021 noemen. Wat hebben we geleerd van het afgelopen jaar? Welke social media trends zullen we volgend jaar gaan zien? Wij hebben ons hierin verdiept en delen een aantal belangrijke social media trends. 

Short-form video

Het is niet voor niets dat de populariteit van TikTok en Instagram Reels alsmaar toeneemt. Social media gebruikers hebben behoefte aan vermakelijke, korte video’s. Dit betekent dat het van cruciaal belang is dat bedrijven dit omarmen en onderdeel maken van de social media strategie, waarbij creativiteit een must is.

→ 72% van de consumenten heeft liever video’s dan tekst.
→ 71% van Gen Z spendeert meer dan 3 uur per dag aan het bekijken van online video’s.

De gebruiker staat centraal

In 2022 kunnen we meer functies verwachten die de gebruikerservaring van sociale media verbeteren. Zo is al bekend geworden dat Instagram de chronologische weergave van de nieuwsfeed laat terugkeren, zodat alle nieuwste berichten bovenaan staan. Gebruikers kunnen zelf kiezen in welke volgorde ze berichten willen zien. Ook krijgen gebruikers meer controle over het wel of niet vrijgeven van persoonlijke gegevens. Dit heeft te maken met de privacy- en security discussie. De wereld van social advertising zal hierdoor veranderen, creatieve content wordt hier alsmaar belangrijker voor goede resultaten.

Social Commerce

Winkelen via social media wordt ook wel social commerce genoemd, een social media trend die zich verder gaat ontwikkelen in 2022. Instagram heeft bekendgemaakt dat zij volgend jaar een ‘creator-affiliate-programma’ gaan uitrollen. Influencers kunnen producten van merken promoten en ontvangen bij iedere verkoop een commissie. Ook zal er een ‘Creator Shop’ komen. Hier kunnen influencers producten presenteren van merken waar ze mee samenwerken (terwijl ze commissie verdienen van de verkopen). Deze nieuwe lanceringen maakt het voor zowel influencers als merken veel gemakkelijker en aantrekkelijker om samenwerkingen te starten.

Customer Connection

De tijd van alleen wat aantrekkelijke foto’s delen is voorbij, social media gaat over het vinden van een connectie. Merken moeten hun persoonlijkheid naar voren brengen. Verschijn voor de camera, laat je stem horen en wees niet bang om je visie te delen. Op deze manier kun je écht contact maken met je doelgroep, bouw je een band op en stimuleer je de betrokkenheid. 

Om het bereik op social media te vergroten, is het belangrijk dat je actief en consistent blijft, gebruikmaakt van trends en investeert in creatieve content. Met de juiste aanpak zal social media bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen. Wil je eens met ons sparren over jouw social media plannen voor 2022? Laat het ons weten! We bieden 1-op-1 adviesgesprekken aan, social media workshops, we creëren creatieve content en kunnen het volledige social media beheer uit handen nemen. Bekijk hier meer over onze diensten.

Meer social media tips? Volg ons op Instagram!