fbpx

Project
Saving the Plants, een
inzamelingsactie voor
het Rode Kruis

Project
Saving the Plants, een
inzamelingsactie voor
het Rode Kruis

Werkzaamheden
Content strategie, social media beheer, content creatie, pers & pr.

Werkzaamheden
Content strategie, social media beheer, content creatie, pers & pr.

Datum
Maart - april 2020

Datum
Maart - april 2020

Snel en creatief schakelen

Social media beheer voor een startup

Snel en creatief schakelen

Voor veel ondernemers heeft de coronacrisis grote impact. De export ligt stil, opdrachten gaan niet door en de omzet keldert. Hoe houd je het hoofd koel als het water tot aan de lippen staat?

Ook handelskwekerij Westland Plant werd hard geraakt door de crisis. De sierteeltsector lag tijdelijk stil, waardoor veel luchtzuiverende planten in de container belandden. Maar bij de pakken neerzitten? Dat was geen optie! We bedachten het project Saving the Plants. Het concept: consumenten kunnen de planten in een webshop kopen, waarvan een deel van de aankoop naar het Rode Kruis gaat. Zo redt de koper de plant, helpt het bedrijf en steunt ook nog het goede doel. 

Voor veel ondernemers heeft de coronacrisis grote impact. De export ligt stil, opdrachten gaan niet door en de omzet keldert. Hoe houd je het hoofd koel als het water tot aan de lippen staat?

Ook handelskwekerij Westland Plant werd hard geraakt door de crisis. De sierteeltsector lag tijdelijk stil, waardoor veel luchtzuiverende planten in de container belandden. Maar bij de pakken neerzitten? Dat was geen optie! We bedachten het project Saving the Plants. Het concept: consumenten kunnen de planten in een webshop kopen, waarvan een deel van de aankoop naar het Rode Kruis gaat. Zo redt de koper de plant, helpt het bedrijf en steunt ook nog het goede doel. 

Met Saving the Plants verkochten we geen planten, maar een verhaal. Dankzij dat verhaal hebben we €6.290,- kunnen doneren. En daar zijn we best een beetje trots op!

Anika Zwinkels - initiatiefnemer Saving the Plants & eigenaar The Social Routine

De samenwerking met Anika was bijzonder prettig. Ze is een echte autodidact en maakt zich nog onbekende terreinen snel eigen. Het zichtbare gedeelte van ons platform is mede door Anika opgebouwd en ze heeft de eerste stappen gezet bij het neerzetten van onze social- en content strategie. Wij zijn er nog steeds erg happy mee!

Martijn van Rooy - oprichter Parfumado

"Met Saving the Plants verkochten we geen planten, maar een verhaal. Dankzij dat verhaal hebben we €6.290,- kunnen doneren. En daar zijn we best een beetje trots op!"

Anika Zwinkels - initiatiefnemer Saving the Plants & eigenaar The Social Routine


Onze aanpak

Impact maken op social media? Dat doe je met een pakkend verhaal. Een plant is een levend product, en dat is precies hoe we dit product hebben weggezet:

"We gaven haar de juiste voeding, voldoende licht, beschermden haar tegen bacteriën, maar bovenal gaven we haar heel veel liefde. Na maanden groeien, is ze klaar om te stralen in jouw interieur. Maar vanwege de corona-crisis kan ze nergens heen. Geen supermarkt of tuincentrum wil haar op dit moment hebben. Doen we niets, dan belanden duizenden planten in de vuilnisbak. En dat terwijl je haar nu juist hard nodig hebt, de Spathiphyllum zorgt namelijk voor een super gezonde lucht!" 

Door deze manier van communiceren zorgden we voor meer betrokkenheid, begrip en steun vanuit de consument. Ook gaven we het project een gezicht en maakten we de situatie visueel. De initiatiefnemers van Saving the Plants (Niels en Anika Zwinkels) vertelden bijvoorbeeld via korte vlogs meer over het project en het bedrijf. De consument werd bewust gemaakt van de noodsituatie. Niet het bedrijf had steun nodig, maar de planten én het Rode Kruis.

SAVING THE PLANTS1
SAVING THE PLANTS2

Zo hebben we de doelgroep bereikt

Zo bereikten we de doelgroep

  • Influencer marketing. We zochten contact met verschillende influencers en vroegen hen ons project via Instagram te delen.

  • ING Nederland benoemde ons tot uitblinkers

  • Bij iedere order werd een kaartje meegestuurd waarop we vroegen om ons project op social media te delen.
  • Lokale media (WOS radio, In de buurt Westland).

  • Diverse nieuwssites (De OndernemerGoedemorgen Sierteelt)
  • Influencer marketing. We zochten contact met verschillende influencers en vroegen hen ons project via Instagram te delen.

  • ING Nederland benoemde ons tot uitblinkers.

  • Bij iedere order werd een kaartje meegestuurd waarop we vroegen om ons project op social media te delen.

  • Lokale media (WOS radio, In de buurt Westland).

  • Diverse nieuwssites (De OndernemerGoedemorgen Sierteelt)

ING_IG_Uitbinkers_savetheplants_Tijdlijn 1
Saving the plants
The Social Routine_RGB_BG wit

Let's get social!

's-Gravenzandseweg 2
2291 PE Wateringen

+31 (06) 41 39 43 57
hallo@thesocialroutine.nl

We don’t spam. 
Ontvang tips, exclusieve kortingen en informatie over onze workshops. Laat hier je e-mailadres achter, dan houden we je op de hoogte!