Hoe staat het met jouw doelen? Heb jij helder voor ogen waar je over een jaar wilt staan? En nog belangrijker, weet je hoe je daar gaat komen? We spraken met Natascha Verschoor, zij is expert op het gebied van strategiebepaling en -uitvoering. Onder de naam 'White Lion' geeft ze bedrijven strategisch advies. Ze maakt dit concreet door een uitgebreide jaarplanning met wekelijkse to do’s. We vroegen haar hoe je tot zo'n ijzersterk plan komt.


Vertel, waarom zou ieder bedrijf moeten beginnen met een strategie?

“Om doelen te bereiken. Als je geen strategie hebt staan, ga je met hagel schieten. Je weet niet of je uiteindelijk wel gaat bereiken wat je wilt. Met een helder doel en een passende strategie breng je focus in je bedrijf. Als iedereen in de organisatie weet wat de eindbestemming is, kun je gemakkelijker een route uitstippelen.

Duidelijk! En hoe kom je dan tot een passende strategie?

“Stap één is om als bedrijf uit te zoomen. Kijk naar wie je nu precies bent en waar je heen wilt met elkaar. Dit kan bijvoorbeeld door met elkaar te brainstormen. Alles helder in kaart? Dan kun je gaan bepalen welke strategie passend is en kun je deze gaan doorvoeren. Zelf kijk ik altijd naar de drie strategieën van Treacy en Wiersema.”
(Meer lezen over deze theorie? Check: https://bit.ly/2XPLPDc)

Wat is volgens jou essentieel voor een ijzersterke aanpak?

“Rust. Dat is echt het allerbelangrijkste. Hectiek en tijdnood zijn voor veel bedrijven herkenbaar, maar die onrust wil je niet continu in je bedrijf hebben. Vaak is dit wel wat er gebeurt. Essentieel is om de rust weer terug te brengen, vooruit te denken en groot te durven dromen.”

‘Hectiek en tijdnood zijn voor veel bedrijven herkenbaar, maar die onrust wil je niet continu in je bedrijf hebben.’


We werken veel samen. Neem je social media altijd mee in een strategie?

“Bijna wel. Social media kan heel erg bijdragen aan het behalen van je doelen. Waardevolle content kan echt wat opleveren. Je moet wel goed weten waar jouw doelgroep zit, om daar vervolgens gerichte content voor te creëren. Zelf maak ik veel gebruik van LinkedIn. Voor mij is er geen betere manier om potentiële opdrachtgevers te vinden. Je gaat makkelijk een gesprek aan, wat het laagdrempelig maakt. Zeker voor zzp'ers is LinkedIn echt aan te raden.”

Welke beginners-tip zou jij meegeven aan ondernemers die aan de slag willen met hun marketingplan?

“Blijf vooral dicht bij jezelf. Ga uit van je eigen kracht. Kijk niet wat concurrenten doen, maar laat je inspireren door bedrijven die jij goed vindt. Het liefst organisaties uit andere branches. Daar liggen vaak de creatieve ideeën.”


OVER DE AUTEUR
Denise Vroom
Communicatie specialist bij The Social Routine
hallo@thesocialroutine.nl
06-41394357